Nezávislost SkotskaLast Week Tonight
235
Nejspíše vám neuniklo, že tento čtvrtek se ve Skotskuu bude konat referendum o tom, zda má vyhlásit nezávislost nebo ne. Jak John Oliver zhodnotí argumenty obou stran? Kompletní epizody pořadu Last Week Tonight with John Oliver můžete sledovat každou neděli v noci na televizní stanici HBO Comedy. Poznámka: Bratři Kochovi - bratři z rodiny miliardářů v USA, kteří hojně financují různé politické aktivity. Downing street 10 - zde se nachází sídlo úřadu předsedy vlády.
Přepis titulků
Hlavním tématem je Skotsko. Američané ho znají jako rodiště Shreka a jako rodiště přízvuku,
který podle vás umíte, ale neumíte. Tento čtvrtek musí Skotsko
učinit závažné rozhodnutí. Bude se hlasovat o tom,
zda opustí Spojené království. Poprvé v moderních dějinách
Londýnu hrozí, že přijde o Skotsko. To se může stát novým státem. Zdá se, že Anglie může
přijít o další území.
Neříkám, že se blíží soumrak Britského impéria, jen říkám, že restaurace dějin přechází na večerní menu. Je toho zde hodně k vysvětlování. Hlavně proto, že když se většina Američanů zamyslí nad nezávislostí Skotska, vybaví se jim toto. Mohou si vzít naše životy. Ale nikdy si nevezmou naši svobodu! Nikdo nedokáže zakřičet svoboda se skotským přízvukem lépe než australský antisemitský milionář na koni.
Nechte mě vám to trochu vysvětlit. Skotsko je součástí Spojeného království. To není stát. Je to komplikovaná politická a ekonomická unie. Představte si to jako souostrovní společenství, složené ze čtyř různě dobrovolných členů. Abyste pochopili, proč Skotsko může chtít odejít, musíte pochopit jejich historický vztah k Anglii.
Během dlouhých staletí to byly dva různé státy, které spolu často válčily. Roku 1707 vytvořili jeden stát, Velkou Británii. Ve Skotsku je toto rozhodnutí dodnes kontroverzní. To bych řekl, že je stále kontroverzní. Jak vidíte zde, musíme si hrát s dřevěnými meči, abychom se přes to emočně přenesli. Skotsko a Anglie jsou v něčem, co by se dalo nazvat 300 let dlouhé dohodnuté manželství.
Já budu první, kdo přizná, že od líbánek se Anglie chová jako ko*ot. Roku 1746 jsme zakázali kilty, jen proto, že jsme věděli, že je mají rádi. Poté jsme si jako hymnu vybrali Bože, chraň krále, ačkoliv v jedné části se zpívalo "rozdrtit vzpurné Skoty".
Ale abych byl fér, časem jsme si uvědomili, že je to špatné a nahradili to větou o močení na Velšany. Ale před 2 a půl rokem bylo oznámeno, že Skotsko bude hlasovat o nezávislosti. Od té doby probíhají čilé kampaně. Existují dvě kampaně. AnoSkotsku podporovaná SNP a skotskou stranou zelených a kampaň Radějispolu...
Pro začátek, Radějispolu není dobrý název pro kampaň. Zní to jako to, co si lidé říkají, aby dál setrvali v mrtvém manželství. Neříkám, že jsme spolu rádi, Marion. Ale buďme raději spolu... S ohledem na daně je to lepší. Proč brečíš, Marion? Snažím se být milý. Pokud si myslíte, že je jejich název nudný, počkejte si na jejich slogan.
Ne, děkuji. Ne, děkuji, je naprosto britský způsob, jak něco odmítnout. To je už jen krok k "To by asi nešlo". Ovšem zajímavější je, kdo financuje tyto dvě kampaně. Autorka Harryho Pottera J. K. Rowlingová chce, aby Skotsko zůstalo součástí UK. Darovala kampani Radějispolu 1,6 milionu dolarů. Ale to není moc překvapivé. Napsala knihu, kde zrzek hraje druhé housle kouzelnému Angličanovi.
Pojď, Rone, pojď. To já získám všechnu moc a tví bratři mohou zemřít v mojí válce. Pojď. Avšak druhá kampaň získala 80 % svých zdrojů od těchto dvou lidí. Skotský pár vyhrál v loterii 161 milionů liber, což je největší výhra v Evropě všech dob. Ano, kampaň za nezávislost z větší části financují výherci v loterii.
Jsou jako roztomilá skotská verze bratrů Kochových. Podívejme se na argumenty obou stran. Nejdříve na ty ve prospěch nezávislosti Skotska. Můžeme vložit moc do skotských rukou. Nikdo nedokáže tuto zem vést lépe než lidé, kteří žijí a pracují ve Skotsku. V tom může mít pravdu. Skotové vědí, jak řídit zemi.
Když si měli vybrat národní zvíře, zvolili si, a přísahám, že je to pravda, jednorožce. Jak to mohlo projít? Je to neexistující zvíře. USA si asi právě mlátí hlavou o stůl, že si vybraly orla bělohlavého. Mohly jste si vybrat Wookieho v cylindru nebo Grimace, ať je to, co je to. Vypadá jako džin, který splnil přání Gorbačovovu mateřskému znaménku.
A jako národní rostlinu si Skotové vybrali bodlák. To je rostlina z malých nožíků a vrhací hvězdy. Jediná rostlina, kterou mám rád, je ta, která dokáže podříznout Angličanovi krk! Existují pádné důvody, proč by si Skotsko mělo vládnout samo. Například ten, že je to spíše liberální země, které většinou vládne konzervativní vláda UK. A tento rozdíl je nejvíce viditelný právě teď, když je předsedou vlády David Cameron.
Cameronův problém, že je nastrojeným jižanským konzervativcem, kterého Skotové vidí jako zosobnění všeho, co je na Anglii a UK špatné. Jo, s tím souhlasím. On zosobňuje vše, co na Anglii nesnáším a to jsem Angličan. Dokážu vám to. Tohle je jeho studentská fotka z Oxfordu. Je v pod*laném fraku!
Cameron tvrdí, že je mu tato fotka velmi trapná, proto mě tak mrzí, že vám ji musím ukázat. Přibližte jeho obličej. Tohle je obličej muže, který v Panství Downton přeskakuje části o služebných. Koho zajímá, co se tam dole děje. Doufám, že nevychladne polévka. Nechte mě vám ukázat, jaký pitomec David Cameron je.
Jedna z největších debat se točí kolem toho, že Skotsko má docela velké zásoby ropy. Podívejte se, jak David Cameron odpoví na jednoduchou otázku, komu by měly plynout zisky z ropy. Průzkum z minulého týdne říká, že 68 % Skotů chce výdělek z ropy pro Skotsko. Souhlasí pan předseda vlády se 68 % Skotů, nebo ne? Na blbou otázku, blbá odpověď. Představte si ten zvuk, jak se line 300letou historií.
Možná pak pochopíte, proč chce Skotsko odejít. Teď se podívejme na kampaň proti odtržení. Očividně mají před sebou hodně práce. Bohužel se pokusili dobýt srdce a duše lidí za pomoci této kontroverzní reklamy cílené na ženy. V té vystupuje skotská matka, která je podstatou nezávislosti zmatena a která právě poslala děti do školy. Nejlepší část dne je, když jsou pryč.
Je tu klid a ticho. Mám čas přemýšlet. Můžu si vyčistit hlavu. Škoda, že to trvá jen dvě minuty Nechápejte mě špatně, vím, jak je to pro nás důležité. Na rozhodnutí mi už nezbývá moc času. Ale den má jen 24 hodin... Je to tak matoucí, bolí mě z toho hlava. Jsem jen žena.
Jsem jen pár vaječníků s ofinou. Jak bych vůbec mohla dokázat si vybrat jednu ze dvou možností? Prostě dám ne. A už mě s dalšími důležitými rozhodnutími neotravujte. A víte, co je na tom šílené? Šílené na tom je, že strana proti nezávislosti má k dispozici některé silné argumenty. Opuštění UK by pro Skotsko mohlo mít určité vážné následky. Skotové byli varováni, že pokud zvolí nezávislost, mohou přijít o libru.
Mohou přijít o libru a to není jen tak. Pokud o ni přijdou, budou muset přijmout nestabilní euro nebo přejít ke starému platidlu, což podle mě byly ovce a pohrůžky. Dám ti tři ovce za ránu do ksichtu! Uzavřeli jsme obchod! Proč nás asi tolik nesnáší... A ačkoliv kampaň za nezávislost hodně cílí na ropná ložiska, panují oprávněné obavy, kolik ropy tam zbývá.
Zásoby ubývají. Úřad zodpovídající za rozpočet očekává, že počet vytěžených barelů klesne do roku 2040 na půl milionu denně, oproti 2 milionům denně v roce 2012. Pokud je to pravda, může to být problém. Pokud jste ve Skotsku někdy byli, tak víte, že solární elektrárny nejsou řešením. To jsou obě strany sporu.
A protože se rozhodnutí blíží, boj se přiostřuje. Dnes ráno byli Britové šokováni nadpisy jako tento. "Ať nejsem poslední královna Skotska." "Poslední boj. Podržte jednotu." A nejnovější průzkum pro noviny Sunday Times ukazuje, že 51 % Skotů plánuje dát ano nezávislosti. A pokud bude rozdíl jen jeden hlas, tak víme, kdo to rozsekne. Je to na tobě, Nessie.
Hlasuj podle svého svědomí. Zdá se, že existuje reálná šance, že se Skotsko osamostatní. A pokud to udělají, tak to bude mít vážné důsledky pro všechny. Možná se budeme muset rozloučit i s něčím symboličtějším. Naší milovanou vlajkou. Podoba současné vlajky se nezměnila už asi 200 let. Je to spojení anglického kříže svatého Jiří, skotského kříže svatého Ondřeje a irského kříže svatého Patrika.
Pokud odstraníme modrobílý kříž svatého Ondřeje, získáme něco takového. Super, tak to můžu vyhodit mé povlečení, moji zástěnu do sprchy, moje tapety a mého psa. Neuvěřit... To nemůžeme. Ovšem neměli bychom mít obavy jen o vlajku. Je tu i malý problém s tímto.
Skotská národní strana se chce zbavit jaderných zbraní na svém území. Chtějí je poslat zpět do Anglie, což je pro Spojené království problém. To by byl obří problém pro všechny, protože je nemáme kde uskladnit. Asi bychom je mohli převléknout za stráž Buckinghamského paláce, ale lidé by na to po čase nejspíš přišli. Skotsko se chce těchto zbraní zbavit. Jejich vůdci je popsali jako, cituji: "..urážku obecné slušnosti..."
Tohle řekl někdo ze země haggisu. Vařeného ovčího žaludku plněného orgány. Není divu, že britská vláda začíná panikařit. Snaží se to se Skotskem urovnat. Problémem je, že když jste na někoho po tisíc let nebyl slušný, je těžké najednou začít. Minulý týden chtěli zvednout skotskou vlajku na Downing street 10.
Podívejte, jak to dopadlo. Střecha na Downing street se na přání samotného předsedy vlády stává místem velkého symbolického gesta. A jé, vypadá to, že to nejde přesně podle plánu. Přesně tak. Ani anglický stožár na vlajky najednou nemůže začít jednat se Skotskem s respektem. Sundejte ze mě ten hadr.
Tohle nedokážu. Sundejte ze mě ten modrý bordel. A v poslední zoufalé snaze se David Cameron, jako romantický hrdina, pokusil objevit u skotských dveří a žadonit. Žadonil, aby neodcházeli. Zlomilo by mi srdce, kdyby se naše rodina národů, kterou jsme vytvořili a se kterou jsme dokázali úžasné věci, kdyby se naše rodina rozpadla.
To je všechno? Lepší žadonění nezvládneš? Zbývají jen 4 dny. Jestli jsem se něco naučil z posledních 4 minut britských romantických komedií, tak to, že pokud někoho chcete přesvědčit, potřebujete obrovské romantické gesto. Polibek v dešti, polibek ve sněhu, objevit se u dveří s cedulemi vyjadřujícími vaši lásku, které však nemůžete přečíst nahlas, protože její manžel, což je váš nejlepší přítel, je ve vedlejší místnosti a tohle celé je ku*evská sviňárna.
Ale je to účinné. Je to účinné, proto se do toho pusťme. Skotsko, teď jsem jen chlapec, který stojí před tvým národem a který chce, abys mě dál tolerovalo. Chcete vidět, co udělám, abych náš vztah zachránil? Dám si haggis.
Udělám to. Ve své puse mám skutečné ovčí plíce. Teď to spláchnu nějakou dobrou skotskou whisky. Chutná to jako výborný krbový oheň. Podívej, Skotsko. Opíjím se skotskou a snažím se nevyzvrátit ovčí plíce. Polib mě, Skotsko. Jak to, že to nestačí?
Tady je tvé národní zvíře. Tady je. Ahoj, jednorožče. A pokud ani tohle není dost, učiním největší oběť. Ano, přesně tak. Budu si užívat hudbu hranou na dudy. To vše kvůli vašemu lidu. Myslím, že se tahle píseň jmenuje Kočičí zánět průdušek v A moll. Miluju ji.
Jen mi vadí, že nejsou dostatečně hlasití. NEODCHÁZEJ, SKOTSKO. ŘEKNU COKOLIV! MILUJU DUDY. VIDÍŠ? BOŽE, JSOU ČÍM DÁL HLASITĚJŠÍ. PROSÍM, NEODCHÁZEJ. Překlad: Mithril www.videacesky.cz
Neříkám, že se blíží soumrak Britského impéria, jen říkám, že restaurace dějin přechází na večerní menu. Je toho zde hodně k vysvětlování. Hlavně proto, že když se většina Američanů zamyslí nad nezávislostí Skotska, vybaví se jim toto. Mohou si vzít naše životy. Ale nikdy si nevezmou naši svobodu! Nikdo nedokáže zakřičet svoboda se skotským přízvukem lépe než australský antisemitský milionář na koni.
Nechte mě vám to trochu vysvětlit. Skotsko je součástí Spojeného království. To není stát. Je to komplikovaná politická a ekonomická unie. Představte si to jako souostrovní společenství, složené ze čtyř různě dobrovolných členů. Abyste pochopili, proč Skotsko může chtít odejít, musíte pochopit jejich historický vztah k Anglii.
Během dlouhých staletí to byly dva různé státy, které spolu často válčily. Roku 1707 vytvořili jeden stát, Velkou Británii. Ve Skotsku je toto rozhodnutí dodnes kontroverzní. To bych řekl, že je stále kontroverzní. Jak vidíte zde, musíme si hrát s dřevěnými meči, abychom se přes to emočně přenesli. Skotsko a Anglie jsou v něčem, co by se dalo nazvat 300 let dlouhé dohodnuté manželství.
Já budu první, kdo přizná, že od líbánek se Anglie chová jako ko*ot. Roku 1746 jsme zakázali kilty, jen proto, že jsme věděli, že je mají rádi. Poté jsme si jako hymnu vybrali Bože, chraň krále, ačkoliv v jedné části se zpívalo "rozdrtit vzpurné Skoty".
Ale abych byl fér, časem jsme si uvědomili, že je to špatné a nahradili to větou o močení na Velšany. Ale před 2 a půl rokem bylo oznámeno, že Skotsko bude hlasovat o nezávislosti. Od té doby probíhají čilé kampaně. Existují dvě kampaně. AnoSkotsku podporovaná SNP a skotskou stranou zelených a kampaň Radějispolu...
Pro začátek, Radějispolu není dobrý název pro kampaň. Zní to jako to, co si lidé říkají, aby dál setrvali v mrtvém manželství. Neříkám, že jsme spolu rádi, Marion. Ale buďme raději spolu... S ohledem na daně je to lepší. Proč brečíš, Marion? Snažím se být milý. Pokud si myslíte, že je jejich název nudný, počkejte si na jejich slogan.
Ne, děkuji. Ne, děkuji, je naprosto britský způsob, jak něco odmítnout. To je už jen krok k "To by asi nešlo". Ovšem zajímavější je, kdo financuje tyto dvě kampaně. Autorka Harryho Pottera J. K. Rowlingová chce, aby Skotsko zůstalo součástí UK. Darovala kampani Radějispolu 1,6 milionu dolarů. Ale to není moc překvapivé. Napsala knihu, kde zrzek hraje druhé housle kouzelnému Angličanovi.
Pojď, Rone, pojď. To já získám všechnu moc a tví bratři mohou zemřít v mojí válce. Pojď. Avšak druhá kampaň získala 80 % svých zdrojů od těchto dvou lidí. Skotský pár vyhrál v loterii 161 milionů liber, což je největší výhra v Evropě všech dob. Ano, kampaň za nezávislost z větší části financují výherci v loterii.
Jsou jako roztomilá skotská verze bratrů Kochových. Podívejme se na argumenty obou stran. Nejdříve na ty ve prospěch nezávislosti Skotska. Můžeme vložit moc do skotských rukou. Nikdo nedokáže tuto zem vést lépe než lidé, kteří žijí a pracují ve Skotsku. V tom může mít pravdu. Skotové vědí, jak řídit zemi.
Když si měli vybrat národní zvíře, zvolili si, a přísahám, že je to pravda, jednorožce. Jak to mohlo projít? Je to neexistující zvíře. USA si asi právě mlátí hlavou o stůl, že si vybraly orla bělohlavého. Mohly jste si vybrat Wookieho v cylindru nebo Grimace, ať je to, co je to. Vypadá jako džin, který splnil přání Gorbačovovu mateřskému znaménku.
A jako národní rostlinu si Skotové vybrali bodlák. To je rostlina z malých nožíků a vrhací hvězdy. Jediná rostlina, kterou mám rád, je ta, která dokáže podříznout Angličanovi krk! Existují pádné důvody, proč by si Skotsko mělo vládnout samo. Například ten, že je to spíše liberální země, které většinou vládne konzervativní vláda UK. A tento rozdíl je nejvíce viditelný právě teď, když je předsedou vlády David Cameron.
Cameronův problém, že je nastrojeným jižanským konzervativcem, kterého Skotové vidí jako zosobnění všeho, co je na Anglii a UK špatné. Jo, s tím souhlasím. On zosobňuje vše, co na Anglii nesnáším a to jsem Angličan. Dokážu vám to. Tohle je jeho studentská fotka z Oxfordu. Je v pod*laném fraku!
Cameron tvrdí, že je mu tato fotka velmi trapná, proto mě tak mrzí, že vám ji musím ukázat. Přibližte jeho obličej. Tohle je obličej muže, který v Panství Downton přeskakuje části o služebných. Koho zajímá, co se tam dole děje. Doufám, že nevychladne polévka. Nechte mě vám ukázat, jaký pitomec David Cameron je.
Jedna z největších debat se točí kolem toho, že Skotsko má docela velké zásoby ropy. Podívejte se, jak David Cameron odpoví na jednoduchou otázku, komu by měly plynout zisky z ropy. Průzkum z minulého týdne říká, že 68 % Skotů chce výdělek z ropy pro Skotsko. Souhlasí pan předseda vlády se 68 % Skotů, nebo ne? Na blbou otázku, blbá odpověď. Představte si ten zvuk, jak se line 300letou historií.
Možná pak pochopíte, proč chce Skotsko odejít. Teď se podívejme na kampaň proti odtržení. Očividně mají před sebou hodně práce. Bohužel se pokusili dobýt srdce a duše lidí za pomoci této kontroverzní reklamy cílené na ženy. V té vystupuje skotská matka, která je podstatou nezávislosti zmatena a která právě poslala děti do školy. Nejlepší část dne je, když jsou pryč.
Je tu klid a ticho. Mám čas přemýšlet. Můžu si vyčistit hlavu. Škoda, že to trvá jen dvě minuty Nechápejte mě špatně, vím, jak je to pro nás důležité. Na rozhodnutí mi už nezbývá moc času. Ale den má jen 24 hodin... Je to tak matoucí, bolí mě z toho hlava. Jsem jen žena.
Jsem jen pár vaječníků s ofinou. Jak bych vůbec mohla dokázat si vybrat jednu ze dvou možností? Prostě dám ne. A už mě s dalšími důležitými rozhodnutími neotravujte. A víte, co je na tom šílené? Šílené na tom je, že strana proti nezávislosti má k dispozici některé silné argumenty. Opuštění UK by pro Skotsko mohlo mít určité vážné následky. Skotové byli varováni, že pokud zvolí nezávislost, mohou přijít o libru.
Mohou přijít o libru a to není jen tak. Pokud o ni přijdou, budou muset přijmout nestabilní euro nebo přejít ke starému platidlu, což podle mě byly ovce a pohrůžky. Dám ti tři ovce za ránu do ksichtu! Uzavřeli jsme obchod! Proč nás asi tolik nesnáší... A ačkoliv kampaň za nezávislost hodně cílí na ropná ložiska, panují oprávněné obavy, kolik ropy tam zbývá.
Zásoby ubývají. Úřad zodpovídající za rozpočet očekává, že počet vytěžených barelů klesne do roku 2040 na půl milionu denně, oproti 2 milionům denně v roce 2012. Pokud je to pravda, může to být problém. Pokud jste ve Skotsku někdy byli, tak víte, že solární elektrárny nejsou řešením. To jsou obě strany sporu.
A protože se rozhodnutí blíží, boj se přiostřuje. Dnes ráno byli Britové šokováni nadpisy jako tento. "Ať nejsem poslední královna Skotska." "Poslední boj. Podržte jednotu." A nejnovější průzkum pro noviny Sunday Times ukazuje, že 51 % Skotů plánuje dát ano nezávislosti. A pokud bude rozdíl jen jeden hlas, tak víme, kdo to rozsekne. Je to na tobě, Nessie.
Hlasuj podle svého svědomí. Zdá se, že existuje reálná šance, že se Skotsko osamostatní. A pokud to udělají, tak to bude mít vážné důsledky pro všechny. Možná se budeme muset rozloučit i s něčím symboličtějším. Naší milovanou vlajkou. Podoba současné vlajky se nezměnila už asi 200 let. Je to spojení anglického kříže svatého Jiří, skotského kříže svatého Ondřeje a irského kříže svatého Patrika.
Pokud odstraníme modrobílý kříž svatého Ondřeje, získáme něco takového. Super, tak to můžu vyhodit mé povlečení, moji zástěnu do sprchy, moje tapety a mého psa. Neuvěřit... To nemůžeme. Ovšem neměli bychom mít obavy jen o vlajku. Je tu i malý problém s tímto.
Skotská národní strana se chce zbavit jaderných zbraní na svém území. Chtějí je poslat zpět do Anglie, což je pro Spojené království problém. To by byl obří problém pro všechny, protože je nemáme kde uskladnit. Asi bychom je mohli převléknout za stráž Buckinghamského paláce, ale lidé by na to po čase nejspíš přišli. Skotsko se chce těchto zbraní zbavit. Jejich vůdci je popsali jako, cituji: "..urážku obecné slušnosti..."
Tohle řekl někdo ze země haggisu. Vařeného ovčího žaludku plněného orgány. Není divu, že britská vláda začíná panikařit. Snaží se to se Skotskem urovnat. Problémem je, že když jste na někoho po tisíc let nebyl slušný, je těžké najednou začít. Minulý týden chtěli zvednout skotskou vlajku na Downing street 10.
Podívejte, jak to dopadlo. Střecha na Downing street se na přání samotného předsedy vlády stává místem velkého symbolického gesta. A jé, vypadá to, že to nejde přesně podle plánu. Přesně tak. Ani anglický stožár na vlajky najednou nemůže začít jednat se Skotskem s respektem. Sundejte ze mě ten hadr.
Tohle nedokážu. Sundejte ze mě ten modrý bordel. A v poslední zoufalé snaze se David Cameron, jako romantický hrdina, pokusil objevit u skotských dveří a žadonit. Žadonil, aby neodcházeli. Zlomilo by mi srdce, kdyby se naše rodina národů, kterou jsme vytvořili a se kterou jsme dokázali úžasné věci, kdyby se naše rodina rozpadla.
To je všechno? Lepší žadonění nezvládneš? Zbývají jen 4 dny. Jestli jsem se něco naučil z posledních 4 minut britských romantických komedií, tak to, že pokud někoho chcete přesvědčit, potřebujete obrovské romantické gesto. Polibek v dešti, polibek ve sněhu, objevit se u dveří s cedulemi vyjadřujícími vaši lásku, které však nemůžete přečíst nahlas, protože její manžel, což je váš nejlepší přítel, je ve vedlejší místnosti a tohle celé je ku*evská sviňárna.
Ale je to účinné. Je to účinné, proto se do toho pusťme. Skotsko, teď jsem jen chlapec, který stojí před tvým národem a který chce, abys mě dál tolerovalo. Chcete vidět, co udělám, abych náš vztah zachránil? Dám si haggis.
Udělám to. Ve své puse mám skutečné ovčí plíce. Teď to spláchnu nějakou dobrou skotskou whisky. Chutná to jako výborný krbový oheň. Podívej, Skotsko. Opíjím se skotskou a snažím se nevyzvrátit ovčí plíce. Polib mě, Skotsko. Jak to, že to nestačí?
Tady je tvé národní zvíře. Tady je. Ahoj, jednorožče. A pokud ani tohle není dost, učiním největší oběť. Ano, přesně tak. Budu si užívat hudbu hranou na dudy. To vše kvůli vašemu lidu. Myslím, že se tahle píseň jmenuje Kočičí zánět průdušek v A moll. Miluju ji.
Jen mi vadí, že nejsou dostatečně hlasití. NEODCHÁZEJ, SKOTSKO. ŘEKNU COKOLIV! MILUJU DUDY. VIDÍŠ? BOŽE, JSOU ČÍM DÁL HLASITĚJŠÍ. PROSÍM, NEODCHÁZEJ. Překlad: Mithril www.videacesky.cz
Komentáře (184)
Alberto123Odpovědět
21.09.2014 11:37:39
Vypadni s tím spamem.
KukolOdpovědět
20.09.2014 21:27:04
Překvapuje mě že nikde není nějaké vyjádření Fergusona.. Tohle je názor Angličana a zajimalo by mě, co na to říká Skot.
Frix (Překladatel)Odpovědět
24.09.2014 21:35:15
Taky by mě to zajímalo, ale nikde jsem nic nenašel. Jen to, že před referendem říkal, že hlasovat půjde. Zato jsem ale našel, že Gerard Butler a Sean Connery hlasovali pro nezávislost...
ZackOdpovědět
20.09.2014 15:36:02
Normálně se na politickou satiru nekoukám ale tohle bylo úžasné .
Kdyby někdo udělal toto byl bych mu vděčen https://www.youtube.com/watch?v=KUdHIatS36A
TreyOdpovědět
19.09.2014 09:02:49
Tak to John svým velkým romantickým gestem zachránil :).
orcinusorca2014Odpovědět
19.09.2014 18:21:02
Proslýchá se, že bude královnou jmenován jako Pověřenec pro zachování Commonwealthu..
Už 20. září 2014 čeká tato volba Nový Zéland, v říjnu pak proběhnou referenda v Botswaně a Mosambiku, v listopadu pak v Namibii.
Jose...Odpovědět
18.09.2014 23:53:06
A na koho bysme pak nadávali? Na Ostravaky? :D
thorium.cekuj.netOdpovědět
18.09.2014 23:50:24
Prajem im akýkoľvek výsledok. Určite si ho zaslúžia :)
DromedOdpovědět
18.09.2014 21:21:46
Tak co Moravo? Dem do teho ne?
DanielOdpovědět
19.09.2014 00:29:36
Tak Morava měla vlastní referendum akorád,že to zrušili komunisti a po pádu režimu se to už neobnovilo.A jestli by to bylo pro Moravu výhodně ? Stačí se projet od Hranic Moravy k Praze vlakem a uvidíš jak se přerozdělují peníze mezi Čechy a Moravou :)
johnzOdpovědět
19.09.2014 11:43:54
+DanielPrijed se podivat k nam na severozapad (mostecko, lounsko, zatecko) a popovidame si o penezich, a podminkach k zivotu pro ty, co se za praci neodstehujou a nebo nedojizdi 100 a vic km...
orcinusorca2014Odpovědět
21.09.2014 20:57:15
+Danieljohnz: Takže se z nakradeného majetku žije špatně? Problém severozápadu je, že nově příchozí si nevybudovali vztah k majetku, který získali a chovali se jako kobylky. Po staletí byl litoměřický kraj sadem Čech (především díky Ohři)... No a pak byli odsunuti Němci a přišla zkáza.
komunardOdpovědět
21.09.2014 23:47:24
+DanielChovejte se k nim slušně, hřálo a hřeje vás jejich uhlí. A těžba hnědého uhlí, to je svinstvo. S tím by Němci nic neudělali. A kdyby nevolili Henlainovce, tak se spousta zlého nemusela stát (ano, vím proč je volili, ale také vím proč Beneš rozhodl, jak rozhodl).
orcinusorca2014Odpovědět
22.09.2014 04:32:28
+DanielNehřálo a nehřeje. Většinu svého života jsem strávil v poněkud luxusnějších podmínkách ústředního topení. Zdrojem energie byl zemní plyn, výrobu elektrárny pak v mém kraji zajišťuje elektrárna ne kvalitní ČERNÉ uhlí.
DanielOdpovědět
27.09.2014 18:44:30
+DanielAno jak říkám v naší zemi prostě tečou všechny prachy do Prahy :)
orcinusorca2014Odpovědět
19.09.2014 02:08:40
Tak nějak nevím, proč se vzývá Morava kvůli separatistickým tendencím. Byly to právě Čechy, které byly hrdé na svou "výlučnost".
895 se Čechy osamostatnily z Velkomoravské Říše;
935 (929) zavraždění sv. Václava jako mocenský boj mezi samostatností a podřízeností;
973 vyčlenění pražské diecéze z diecéze řezenské (regenburgské)-Morava už dávno měla vlastní diecézi se sídlem v Olomouci;
1019 – Morava připojena k přemyslovským Čechám, hlavním mocenským centrem je v té době Olomouc, kde sídlí knížetem Oldřichem dosazený Břetislav, budoucí český kníže;
1212-Zlatá bula sicilská- potvrzení Přemysla Otakara I. jako českého krále (Morava byla pod správou Vladislava Jindřicha);
1409 Kutnohorský dekret snížení kvality a vlivu pražské univerzity a dále také ke kulturní izolaci českých zemí
1422–1427 vláda litevského princ Zikmunda Korybutoviče z rodu Jagellonců jako správce Čech
1469 v Olomouci byl za českého krále zvolen Matyáš Korvín. Matyášova volba byla uznána nejen moravskými pány, ale i zástupci vedlejších zemí Koruny české. Jiříkovi tak zůstala vláda pouze nad kališnickou částí Čech.
poté už nelze mluvit o jakékoli samostatnosti
komunardOdpovědět
20.09.2014 14:17:09
+orcinusorca2014Výlučnost Čech v rámci čeho? Zemí koruny české? Římskoněmecké říše? Každopádně ten výčet událostí nedokazuje ani jedno. Alespoň mě to tak připadá.
orcinusorca2014Odpovědět
20.09.2014 18:43:36
+orcinusorca2014Ani v rámci Svaté říše římské (národa německého)..
15. října 1040 musel Břetislav bosý a v rouše kajícníka padnout Jindřichovi k nohám, vzdát se vlády a žádat o odpuštění. Byla mu udělena milost, složil lenní hold a přísahu věrnosti. Údajně přijal Čechy a další dvě území (soudí se, že šlo o slezské Vratislavsko a Hlohovsko) v léno. Jednalo se ovšem hlavně o formální podrobení.
1041-V důsledku své porážky předchozího roku u Prahy slíbil na říšském sněmu v Mohuči Břetislav poslušnost římskému králi Jindřichovi III. a byla mu potvrzena vláda nad dvěma zeměmi – Čechami a Moravou. Zároveň byla stanovena nově jižní hranice Moravy – doposud sahala téměř k Dunaji, nyní byla posunuta na řeku Dyji (dnešní stav). Morava se spolu s Čechami stává pevnou součástí středověké Římské říše, v jejímž rámci setrvala až do jejího zániku na počátku 19. století (od třicetileté války v 17. století však již šlo o formální záležitost)
vláda Přemysla I. Otakara před Zlatou bulou sicilskou:
Přemysl v téže době rozřešil situaci na Moravě, kde se první obětí nové situace stal Spytihněv, kterého nechal zřejmě roku 1198 oslepit a zmrzačený příbuzný ještě téhož roku zemřel. Snad také v roce 1198 (5. června) skonal i Spytihněvův bratr Svatopluk. V rychlém sledu v letech 1200–1201 za neznámých okolností brzy po sobě zemřeli i oba olomoučtí údělníci Vladimír a Břetislav. Břetislavův syn Sifrid se pak (snad pod Přemyslovým nátlakem) vzdal světské kariéry a zvolil si církevní dráhu. Bývalý znojemský a brněnský úděl pak převzal markrabí Vladislav Jindřich, Olomoucko si však prozatím Přemysl ponechal ve své přímé správě. (což ukazuje, že Morava měla samostatná knížata)
1248-Markraběte Přemysla (Přemysla Otakara II.) zvolila česká šlechta králem místo Václava. Přemysl však byl poražen; mohl dále vládnout na Moravě, ale Václav ho obklopil svými lidmi.
1253-Markrabě Přemysl (Přemysl Otakar II. ), od roku 1252 také rakouský vévoda, se stal po Václavově smrti českým králem. Ponechal si i nadále vládu na Moravě a titul markraběte (to se stalo poprvé). Tento fakt dokazuje, že se vnímání tohoto označení od doby jeho zavedení změnilo – zatímco zprvu se chápal jako označení správce, nyní již byl vnímán jako panovnický titul. Na Moravě se nechal Přemysl zastupovat olomouckým biskupem Brunem ze Schauenburku. (což dokazuje, že Čechy byly připojeny k Moravě, ne naopak).
Lucemburská Morava:
Roku 1334 učinil král Jan moravským markrabětem svého syna Karla, který pak již jako český a římský král roku 1348 vyjasnil postavení Moravy – Morava byla prohlášena za léno českého krále a rozdělena na markrabství moravské, biskupství olomoucké a opavské vévodství. Následujícího roku stanovil moravským markrabětem svého bratra Jana Jindřicha.
Ani v rámci Zemí koruny české (trvaly jen během období Karla IV. a Václava IV., při nejlepším pohledu i během vlády Jana Lucemburského-tedy jen lepší pojmenování pro zemí podřízených Svaté říší římské v osobě jednoho panovníka sídlícího v Praze).
1464-Jiří z Poděbrad vydal v Olomouci listinu, jíž měly mít napříště Morava s Čechami vždy společného panovníka (Moravané svého panovníka v budoucnu běžně oslovovali jako krále). Nebyla však již uvedena povinnost lenního slibu moravského markraběte českému králi (bylo by ostatně nelogická), čímž skončil lenní vztah Moravy k českému králi. Českou korunu jako celek tedy nadále udržoval pouze společný panovník a několik málo úřadů.
Poté už existovaly dva lidé, kteří mohli použít titul českého krále-Vladislav II. Jagellonský, který mohl vládnou pouze v Čechách a Matyáš Korvín, který vládl v Moravě, Slezsku a obou Lužicích. (takže používání jednotného označení Země koruny české nějak ztrácí smysl)
1478-V Olomouci došlo k dohodě mezi Vladislavem a Matyášem, podle níž připadne Morava druhému panovníkovi, pokud jeden z nich zemře bez potomků. Pokud by zemřel dřív Matyáš, musí jeho dědicům Vladislav vyplatit 400 000 dukátů, dokud se tak nestane, bude Morava náležet do svazku Uherské koruny.
V Českém království (v Bohemii) dochází k Vladislavskému zřízení zemskému-rozhoduje česká šlechta.
1490-Morava (a Slezsko) přijala Vladislava Jagellonského za svého panovníka. Protože se Vladislav vzápětí stal i uherským králem, závazek 400 tisíc zlatých z olomoucké dohody nebyl dodržen, třebaže uherské stavy na něm trvaly; české ho ovšem odmítly.
I v době podřízenosti Vídni měly Čechy a Morava víceméně rovnoprávné postavení, což se ale české šlechtě nelíbilo:
1618- V Čechách byli sesazeni zástupci krále Matyáše a zvolena prozatímní vláda (direktorium). Její zástupci žádali připojení Moravy k protihabsburskému postupu. Zemský sněm odmítl, především díky vlivu Karla ze Žerotína, který věděl, že povstání nemá mezinárodní podporu (jak doufaly české stavy; na chybějící mezinárodní pomoc však upozorňoval Žerotín již před povstáním). Moravané nabídli zprostředkování mezi Čechy a panovníkem, byli však odmítnuti. Povstalci to považovali za zradu.
komunardOdpovědět
20.09.2014 19:32:54
+orcinusorca2014Možná byste místo sáhodlouhých výčtů událostí mohl vysvětlit, co má tento výčet vlastně dokládat. Z kryptických až nesmyslných poznámek se to vážně nedá vyvodit, popravdě mám skoro pocit, jako byste se snad domníval, že moravští panovníci ovládali Čechy, a ne naopak, což je absurdní.
orcinusorca2014Odpovědět
20.09.2014 23:25:35
+orcinusorca2014Vztah mezi Čechy a Moravou je víceméně cyklický:
1. Vládce Moravy se stává i vládcem Čech. (Svatopluk, Přemysl Otakar II., Karel IV., Matyáš Korvín, císař Matyáš)
2. Privilegovaným obyvatelům Čech se to nelíbí a ustanoví vlastní nezávislou vládu. (Přemyslovci, král Václav, husité, Jiří z Poděbrad, Friedrich Falcký)
3. (a) Nezávislí vyšlou vojsko na Moravu a uspějí. Vláda na Moravě je řízena z Čech a ve prospěch Čech, časem však přichází bod 1. (vítězství Břetislava)
3. (b) Moravané získají významného spojence (rakouské vojsko, katolickou šlechtu, Jagellonci, císařské vojsko) a po vítězství jsou jim přiřčena privilegia, ale nedokáží je využít k úplně samostatnosti a časem nastává opět bod 1.
komunardOdpovědět
21.09.2014 11:19:25
+orcinusorca2014To je ovšem bezohledné překrucování faktů a hledání vzorců tam, kde žádný není.
Morava byla údělným markrabstvím, český kníže/král ho někomu udělí v léno. Komu? Buďto svému nejstaršímu synovi (po smrti svého otce se stává logicky knížetem/králem), svému mladšímu bratrovi (stává se knížetem/králem, pokud ten zůstane bez mužského potomka), svému mladšímu synovi (stává se panovníkem, pokud zemřou jeho otec i starší bratr, ve středověku nic až tak nepravděpodobného), svého dynastického rivala, kterého je třeba uplatit, aby nedělal problémy (stává se panovníkem, pokud je jeho odboj nakonec úspěšný).
Vydávat prohození významu (dříve vazalské Čechy se stávají nadřazené dříve vládnoucí Moravě) v důsledku rozvrácení Moravy maďarskými nájezdy za nějakou českou snahu o nezávislost, je holý nesmysl. To samé platí o dovolávání se důsledků náboženských sporů (protestantské/husitské Čechy a katolická Morava) při určování vztahu českých zemí.
Že byla Morava při svém podřízeném postavení velmi nezávislá a nesla mnoho privilegií, na tom není ve feudálním zřízení nic divného.
orcinusorca2014Odpovědět
21.09.2014 17:35:34
+orcinusorca2014Vůbec si nepochopil, co tady píšu. Morava byla většinu své historie nezávislá.
Jen v počátcích přemyslovského státu byla Morava mírně závislá na rozhodnutí z Čech. Později (císař) Ferdinand II. zrovnoprávnil postavení Morava-Čechy (omezil moc zemského maršálka na Čechy a moravský hejtman měl stejnou moc a pravomoce). Většina pravomocí nebyla z Vídně delegována přes Prahu na Moravu, ale přímo z Vídně do Olomouce, nebo Brna přímo na Moravu.
Toto zemské zřízení zaniklo až s koncem první světové války.
Po druhé světové válce přichází obnovení v Moravskoslezské národním výboru, avšak únor 1948 mění uspořádání ČSR a vznikají kraje.
komunardOdpovědět
21.09.2014 23:43:54
+orcinusorca2014Na začátku jste psal něco o výlučnosti Čech. To jsou nesmysly. Teď tvrdíte, že jste psal o nezávislosti Moravy. No, to záleží jak chápeme nezávislost. Nikdy nebyla samostatným státem, vždy tvořila unii s Čechami, přičemž Čechy byly "první z rovných" (což není totéž, jako stát nad nimi). Že rakouští císaři něco nějak dělali? Asi to tehdy bylo výhodné.
Aleš (anonym)Odpovědět
08.02.2016 15:52:04
Jenom kolik se na Moravě staví dálnic a kolik v Čechách? V
kody_pOdpovědět
18.09.2014 20:49:23
Zdravim... Nesleduje nekdo z vas tuto problematiku trochu vice do hloubky? Jde mi konkretne o tu zmenu meny, jak ve videu zminoval. Anglie by jim skutecne mohla zakazat pouzival libry? Pripadne, skutecne to planuje, pokud by k nezavislosti doslo? Dik...
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 21:29:28
Tak dle BBC Alex Salmond tvrdí, že bude dohoda s Westminstrem ohledně libry, ten to ale popírá a dokonce prý tvrdí "over our dead bodies"(jen přes naše mrtvoly). Zdůvodňuje to ovšem ekonomickými a ne politickými důvody (ekonomii moc nechápu, takže neporadím, snad jen dávali nějaký odstrašující příklad v rámci eura...)
Skotsko by prý ale mohlo pokračovat v používání libry i bez souhlasu, nicméně by to bylo velmi drahé-potřebovali by například nashromáždit velké finanční rezervy. Prý něco kolem 20 mld. liber, což v dnešním kurzu téměř 700 mld Kč. Takže tyto by pak nemohly být použity pro rozvoj nemocnic, škol atd...
InsanenerroOdpovědět
20.09.2014 20:22:01
Taky něco k tématice: http://m.rozhlas.cz/plus/svet/_zprava/za-9-dnu-skoti-hlasuji-o-nezavislosti-stale-ale-neni-jasne-jakou-menou-budou-platit-pokud-britanii-opusti--1394503
LigerOdpovědět
18.09.2014 20:17:39
Teď byly úryvky z tohoto videa v Událostech na ČT. :D
Flashka (anonym)Odpovědět
18.09.2014 17:33:20
Já je chápu. Vy byste snad chtěli aby sme se dali dohromady se Slovákama? Strašně mi vadí, když do Čech vždycky přijede třeba zpěvák z USA a neví 25 let po převratu, že nejsme Československo. Viz. Axl Rose, když tady byl s Guns N Roses v roce 2010. Vyřvával czechoslovakia a ještě se zabalil do polský vlajky. A to už tady byli v roce 92! Kdyby jsme se zase spojili, tak emigruju. Nic proti Slovákům.
eXeOdpovědět
18.09.2014 18:00:53
A kam bys emigroval? Na Slovensko? :D
Flashka (anonym)Odpovědět
18.09.2014 20:48:02
+eXena Ukrajinu :D
GastoneOdpovědět
18.09.2014 18:09:12
No, keby ste si nenechali vlajku Československa, tak by si to možno v zahraničí až tak neplietli... :D
Nás si zase mýlia so Slovinskom...
Ale ináč súhlasím... Každý národ sa chce vyčleniť, vládnuť si sám a mať samostatnú identitu... Bohužiaľ, práve s tým vládnutím si býva najväčší problém... Ak sa Škótom podarí osamostatniť, tak im prajem schopnú vládu... Ja si ani neviem predstaviť, aké by to bolo, keby si u nás každá vláda nerozkrádala vlastný štát...
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 19:25:59
+GastoneTak v rámci UK mají Skotové hned po Anglii docela samostatnou identitu. Co takový ubohý Wales, který není ani reprezentován na Union Flag? A co to dalo práce ve 20. století zachránit jejich jazyk... A chce se Wales trhnout? Ne...
Tu jejich identitu oslavují i ostatní země - viz třeba Skotský hry na Sychrově - letos byl již 14. ročník a patří k největším svého druhu v Evropě (slyšel jsem, že snad i největší, protože Skotové nemají jednu centrální akci, ale vícero menších...)
Flashka (anonym)Odpovědět
18.09.2014 20:49:36
+Gastonejako nechápu proč bysme si měli nechávat československou vlajku, když nejsme čechoslováci ;)
komunardOdpovědět
18.09.2014 18:52:04
Hlavně že vy používáte název státu správně. Jednoslovný název ČR je Česko, ne Čechy, Čechy jsou historická země. Podobně to je u Velké Británie a Anglie, Nizozemska a Holandska. Je samozřejmě možné, že jste to použil záměrně, nevím kde všude Axl Rose byl, ale v tomto kontextu nemá rozlišování historických zemí smysl, takže si myslím, že se jedná o nepřesnost. Kdyžtak mne opravte.
Je celkem logické, že lidé neznají všechny státy jiných světadílů. Vy byste zvládl vyjmenovat státy jiného světadílu? Nebo je najít na mapě? Víte jak vypadají jejich vlajky? Samozřejmě, čím větší přehled někdo má, tím lépe. Ale pokud ne úplně každý člověk z druhé poloviny zeměkoule zná naši zemičku, není to důvod k vyvolávání rozmíšek.
Tím nechci říci, že se dotyčný neprojevil jako blb (nevím kdo to je, hodnotím jen tento jeden čin). Pokud někam jedu, tak si ty podrobnosti zjistím.
Flashka (anonym)Odpovědět
18.09.2014 22:58:47
+komunardty si se snad zbláznil člověče :)
komunardOdpovědět
18.09.2014 23:15:31
+komunardNeříkám že ne, ale celkem by mne zajímalo, proč si to myslíte.
ShadowBrainOdpovědět
18.09.2014 22:48:14
skotsko bude dle mě v háji naprosto až/jestli se oddělí,lidi kteří pracují jinde než ve skotsku, všechny firmy co obchodují s dalšími částmi UK, formování vlády a všech ministerstev aby byly hned funkční, zdravotnictví, bezpečnost prostě všechno :D navíc se jim určitě zbytek UK bude okamžitě mstít (elektřina, plyn která jde z anglie bude pěkně předražená) no jsem zvědavej jestli budou schopní to rozhejbat
k cz/sk - slováci očividně nebyly moc připravení na svůj samostatný štát když jich pořád tolik vidím v čr (žiju v nejzápadnějším koutě čr a je jich tu dost) , navíc kolik jich je na cz serverech :D, + jakožto někdo kdo se narodil po 93 jim nějak moc nerozumim až na stejný slova
ps. díky slovákům za mínusy
dajmi5Odpovědět
19.09.2014 12:41:47
Flashka: Už vidím jak bezchybně vyjmenuješ všechna státy USA, včetně jejich vlajek a na rockovém koncertu odborně poreferuješ o tom jak se v historii změnilo jejich území a hranice :D
HelemeseOdpovědět
19.09.2014 21:34:15
+dajmi5Pokud pojedu do Utahu, budu jiste vedet, ze jsem v Utahu a jak se ten stat jmenuje. Pokud pojedu do Colorada, bude to obdobne. Ano, v Utahu mozna nebudu znat jak se zmenili hranice Nevady za poslednich 100 let, ale zcela jiste budu vedet, ze jsem v Utahu. Jen naprosty ignorant netusi, kde se nachazi. A vy nemichejte hrusky s jabkama :) Nikdo po nem nechce vyjmenovat staty Evropy. Ale kde se nachazi jeho p***l zrovna, vedet muze :)
Flashka (anonym)Odpovědět
20.09.2014 21:33:59
+dajmi5jhngfhnvf,mbv,jg,jmgbl-hk,ugb,jmkhjb
dajmi5Odpovědět
21.09.2014 13:01:41
+dajmi5Ano normální turista pravděpodobně ano, ale bavíme se o rockové hvězdě která má ( měla) trochu jiný životní styl než běžný turista. Otázka je zda by jsi to věděl při tour kdy objedeš desítky států stylem, vyklopíme tě s tour busu, něco vychlastáš, požiješ trochu "nelegálních drog", "zkontroluješ" groupies, odehraješ show, naložíme tě zpátky a jedeš do dalšího ne zas tak odlišného státu. ( Vážně ono pro Američana zas takový rozdíl mezi ČR, Polskem nebo Slovenskem není. )
HellHoundOdpovědět
18.09.2014 17:23:48
pózery...
ArcaneOdpovědět
18.09.2014 17:02:24
Opravdu moc děkuji za videa od Johna Olivera. Nikdy jsem o něm předtím neslyšel, ale okamžitě jsem si ho oblíbil. Díky němu (a vám ;) ) se dozvídám zajímavé a poučné věci, o kterých se jinde moc nedočtu, jsou hezky rozebrané a hlavně vtipnou srozumitelnou formou. Opravdu moc za tyto videa děkuji :)
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 15:53:07
V rámci tý vlajky-jemu se jedná o povlečení, závěs, tapetu a psa...
Mě se jedná o dvoje povlečení, 2 ručníky, 3 hrnky, polštář, tašku, chladící tašku, obraz, vlajku na stěně, tapetu na mobilu, tapetu v počítači, několik druhů oblečení (trička, mikiny, ponožky, boxerky, atd...), "bobíka", popelník, kapesníky...
ALE především o MOJÍ levou paži!
(možná jste pochopili, že jsem magor do UK :) )
BugHer0 (Překladatel)Odpovědět
18.09.2014 16:14:03
A něco k tématu a problematice videa bys tam neměl? :-D
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 16:22:52
+BugHer0v rámci tématiky k videu jsem spíš komentoval jiné příspěvky. Jinak si myslím, že můj příspěvek je víc k tématu než např.:" Česko a Slovensko se rozdělilo přece kvůli hokeji. Abychom měli 2x více medailí z mistroství světa (16 medailí za 21 let)"
(sorry Johnnyc)
Ale jestli je to až tak mimo mísu, tak mi to smažte, dokážu s tím žít...
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 16:27:00
+BugHer0jen mne překvapuje, že tato otázka nikdy nebyla položena lidem, kteří zde psali příspěvky typu "první" atd... ale budiž...
ChunksingravyOdpovědět
18.09.2014 16:33:18
Mohl jsi to napsat rovnou anglicky, patriote.
dajmi5Odpovědět
19.09.2014 12:47:22
+ChunksingravyČlověk který se narodí v nějáké zemi musí být nutně patriot ? Je to snad rozhodnutí každého jednotlivce jakou zemi bude obdivovat, navíc v dnešním globalizovaném světě kde je změna občanství ( můj případ) relativně jednoduchá je "povinný" patriotismus k zemi kde se člověk narodil vyčpělý asi jako plánované hospodářství :D
UmbertoOdpovědět
20.09.2014 10:22:56
+ChunksingravyMožná si jen popletl filmy...
Patriot s Melem Gibsonem je o AMERICKÉ válce o nezávislost. Mel a Skotové jsou Statečný srdce ;)
Lem0nOdpovědět
18.09.2014 16:41:38
Tak se tam odstěhuj a neotravuj tady.
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 16:54:17
+Lem0nDokud budu zvládat rána po kalbě, tak budu pít v ČR. Až budu na tolik starý, že toho schopen nebudu, neboj, odstěhuju se a pak to uvidím...
Co, Gandalfe? Co uvidím?
Bílé břehy... a za nimi... daleký zelený kraj za rychlého rozbřesku.
JohnnycOdpovědět
18.09.2014 15:25:30
Česko a Slovensko se rozdělilo přece kvůli hokeji. Abychom měli 2x více medailí z mistroství světa (16 medailí za 21 let)
MMZOdpovědět
18.09.2014 15:17:48
1. chtěl jsem se zeptat...je někde na světě nějaký národ, který by se chtěl s nějakým národem spojit v jeden celek? každý národ se tak straní, chce mít vlastní hranici a vůbec vlastní všechno...je logické, že nikdo nechce ztratit svou identitu, ale je na světě nějaký národ, který s jiným národem tvořil historické partnerství a v současné době je rozdělen a brání mu v tom např. situace, že je součástí jiného státu atd. příklad, národ A je součástí mnohonárodnostního státu B, ale historicky je spjat s národem C, který tvoří i vlastní stát a národ A/C by chtěl vytvořit A+C, ale brání mu v tom stát B nebo jiný důvod označený jako B?
2. V trošku jiném pohledu u některých národů, kteří jsou pod hrozbou zaplavení a hledající asyl, např. Maledivy nebo Tuvalu hledají nový domov, ale pochybuji, že jim nějaký stát (Austrálie např.) dá na svém území nějakou "rezervaci" jako poskytly USA Indiánům...maximálně pronajmou nějaký neobydlený ostrov.
heliodorOdpovědět
18.09.2014 16:20:22
Takovejch zemí co se chtěj spojit je pramálo, ale pár jich je, například Podněsterská republika v Moldavsku se chce od svého vzniku spojit s Ruskem, ale brání tomu fakt, že ta země není nikým oficiálně uznaná a tak oficiálně patří pod Moldavsko, ačkoliv má svou vlastní vládu, měnu i pasy. Navíc tam nejsou ani žádné společné hranice s Ruskem a to tomu moc nepomáhá.
Nedávno se ozval i Kazachstán, že by rád zpátky k Rusku, ale tam se to spíš uzavře pouze nějakejma mezinárodníma smlouvama. Pak se ještě sem tam mihne informace o sjednocení jinde, např. země bývalé Jugoslávie, nebo Moldavsko s Rumunskem, či jednotné Irsko, ale to jsou vždy pouze chvilkové názory pár politiků, které opět rychle odezní.
dajmi5Odpovědět
19.09.2014 12:51:26
+heliodorV "Podněstrské republice" (aka rusácké mafiánské a teroristické enklávě) nežije žádný "speciální" národ ale hlavně Moldavané. Takžer k rusákům nechce národ který by byl odlišný od Moldavanů ale část Moldavanů, poblouzněných rusáckou propagandou.
ChunksingravyOdpovědět
18.09.2014 16:20:36
Kosovo
dajmi5Odpovědět
20.09.2014 20:18:54
+Chunksingravyisn't Serbia :D
UmbertoOdpovědět
18.09.2014 16:29:17
Tak mě pouze napadá, že u nás za Rakouska-Uherska byly hlasy pro připojení k Rusku. Ale to byli lidé, kteří v Rusku nikdy nebyli a idealizovali si ho. Věřili, že Slovani by měli držet při sobě. Ale myslím, že to není přesně to, co myslíš...
NightersOdpovědět
18.09.2014 17:28:12
1. Třeba já bych chtěl abychom se znovu připojili ke Slovensku. Znovu získali Podkarpatskou Rus a dobili všechno území co jsme měli za země Koruny české:D
BenosOdpovědět
18.09.2014 18:16:54
+NightersNighters: země Koruny české měly hranice značně podobně, jako má dnešní ČR. Spojení Česka a Slovenska byla myšlenka uměle vytvořená proto, protože na území dnešního Česka žily asi 3 miliony Němců. Proto se vymyslela idea "Česchoslováků" jako jednoho národa, abychom mohli hrát na právo na sebeurčení.
komunardOdpovědět
18.09.2014 17:52:56
Třeba Kurdové, žijí v Iráku, Sýrii a Turecku, a ty jim celkem logicky brání vytvořit si společný stát.
Pak tu máme Korejce. O tom, jak jsou Severní a Jižní Korea rozdílné, netřeba psát, ale obě dávají najevo, že by tvořili rádi jeden stát. Samozřejmě pod vládou (a ideologií) té momentálně hovořící Korey, na což ta druhá nepřistoupí.
S jistou tolerancí lze prohlásit, že před nedávnou anexí byli v podobné situaci Krymští Rusové. Ale je těžké rozhodnout, nakolik byly nedávné události skutečně jejich přáním, a nakolik se jedná o imperialismus Ruska.
A pak samozřejmě to, co zmínili jiní přede mnou.