Co je to pirátství podle Gaba Newella
Měli jsme tady už pár videí ohledně zákonů jako SOPA, PIPA či ACTA, které mají údajně řešit pirátství na internetu. Vše se teď točí okolo toho, jak zabránit tomu, aby vešly v platnost. Uvažovali jste ale někdy nad tím, proč pirátství vlastně existuje a jak ho vyřešit? Gabe Newell, zakladatel herní společnosti Valve a největšího kanálu pro digitální distribuci her na světě Steam, na to má odpověď. A ta je rozumnější a účinnější než cokoliv v těchto zákonech. Politici a vydavatelské společnosti by se od něj mohli spoustu věcí přiučit. Jen si vzpomeňte na letošní vánoční slevy na Steamu. Člověk se přihlásil a těm cenám se prostě nedalo odolat. A v kombinaci se skvělou podporou by byl prostě hřích odhlásit se s prázdnou. Tam mám všechny hry vždy po ruce, nemusím je někde pracně hledat na internetu, crackovat, případně řešit updaty a další problémy.
Přepis titulků
A to je na Steamu a tomto přechodu, kterého je Steam součástí, jedna z nejzajímavějších věcí. Umožňuje hrám, které by normálně ani nevyšly, aby si mohly vytvořit hráčskou základnu. A najednou to udělat mohou. Na to jsme velice pyšní. Jak se Valve dívá na pirátství? Pirátství nás moc netrápí.
Na seznamu našich deseti největších problémů pirátství prakticky nikdy nebylo. Důvodem, proč s pirátstvím nemáme problémy, je fakt, že existuje mylný předpoklad, co vlastně pirátství je. Podle něj pirátství znamená, že od vás lidé chtějí krást. Nechtějí vám platit za váš produkt. Když si ale uvědomíte, že tito lidé mají počítače za 2000 dolarů a utrácí 50 dolarů měsíčně nebo více za své internetové připojení, takže jsou očividně ochotní utrácet peníze.
Čím dál víc vidíme pirátství jako výsledek špatných služeb ze strany herních společností. To je zřetelné zejména v Rusku. Každý ve Spojených státech ví, že Rusové jsou piráti. Takže nemá smysl pro ně lokalizovat vaše hry a zpřístupnit váš produkt v Rusku, protože ho stejně zpirátí.
Realitou ale je, že piráti v Rusku odvedli daleko lepší práci než samotné herní společnosti při lokalizaci a zpřístupnění produktu. Pokud bych tedy tento produkt chtěl a nechtěl na něj čekat 6 měsíců v Rusku, musel bych se obrátit na piráty, protože jinde bych ho prostě nezískal. Jakmile ale produkt zveřejnili ve stejnou dobu jako ve zbytku světa lokalizovaný do ruštiny, všechny problémy s pirátstvím zmizely.
Takže je to spíše otázka toho, jak nabídnout tu nejlepší službu vašim zákazníkům a cena je jeden z méně důležitých aspektů celé rovnice. Lidé rádi zaplatí peníze, pokud dostanou to, co podle svých měřítek považují za skvělý produkt. Je to skvělý příklad toho, jak spousta ochran proti kopírování jde přesně opačným směrem. Jsou to vlastně negativní služby.
Najednou nevím, co tento produkt... Já jakožto zákazník chci svůj produkt na jakémkoliv zařízení, kdykoliv a s dobrým zabezpečením. Nechci se bát, že po koupi nového PC si nebudu moct zahrát koupenou hru. A s ochranou proti kopírování najednou řešíte, jestli budete moct hrát po přeinstalování operačního systému, nebo po zakoupení nového PC, nebo u kamaráda doma? Takže jsme vyřešili tento opravdový problém a můžete hrát u svých přátel, nebo v internetové kavárně na dovolené.
Můžete si kupovat nové PC a už nikdy neřešit zálohování, obnovu záloh a podobě. Takže je daleko méně pravděpodobné, že si pořídíte pirátskou verzi. Ochrana proti kopírování tuto pravděpodobnost ovšem zvyšuje. A platformy jako Steam a další ji ještě více snižují. Když se na tento problém díváte tak, že raději vylepšíte jednotlivé části služby než použití ochrany proti kopírování, která službu degraduje, ochrana proti kopírování se tím vlastně zvýší.
Existují důkazy, že ochrana proti kopírování míru pirátství zvětšuje. Ne naopak. Takže zaměřením na zákazníky a poskytováním užitečných služeb pro nás pirátství přestalo být problémem. Nastávají nějaká dilemata, když jste vydavatelé a současně vývojáři vlastní hry?
Nemyslíme na to, že jsme vývojáři a vydavatelé. Vytváříme nástroje, které se hodí nám i jiným lidem. Jedna z velice zajímavých oblastí je, jak můžeme financovat skrz komunitu. Dnes většinou potřebujete obrovský rozpočet kolem 10 až 30 milionů dolarů a vše musí být k dispozici od začátku projektu.
S tím souvisí spousta rizika, takže všechna rozhodnutí ohledně hry musí být konzervativní. Myslím, že mnohem lepší by bylo, kdyby hru financovala komunita. Jinými slovy: "Ahoj, líbí se mi tvůj nápad a stanu se počátečním investorem." Jde o koncept toho, že nejlepšími investory jsou vaši zákazníci, protože z toho mají druhotný zisk. Pokud jste úspěšní, většinou nechtějí vrátit peníze, ale jsou strašně šťastní, když vytvoříte hru, kterou si mohou zahrát.
Bylo by skvělé, kdybychom vyvinuli Steam tak, aby umožnil vývojářům říct: "Pokud chcete, aby se tato hra pohnula kupředu, existuje možnost, kde můžete přispět třeba 30 dolarů a vlastnit část hry." Myslím, že by bylo opravdu dobré vyřešit infrastrukturu a právní i finanční úskalí, která by umožnila financování komunitou než vydavatelem či bankou.
Komentáře (109)
Zemetras (anonym)Odpovědět
15.02.2021 00:48:54
Parazit herniho prumyslu.
Radek K. (anonym)Odpovědět
15.02.2021 00:31:07
Kde máme HL ep3 a jde HL 3, Gabe?
GhartyOdpovědět
28.01.2013 20:10:48
Gabe má pravdu. hry už nekupuji nikde jinde, než u něj na Steamu. Ve slevách se tam dá sehnat neuvěřitelné věci.
Julia (anonym)Odpovědět
26.04.2012 06:57:26
Hry z marketu mi prdojiu hratelny tak maximalne na den. Best aplikace co se tam da sehnat je podle me emulator her na mega drive,psx nebo game boy advance. V kombinaci s bluetooth ovladacem se z tohohle telefonu stane ultimatni herni masina. Co je Angry birds v porovnani treba s Mortal Kombat 3,Quake 1-3 nebo mym velice oblibenym Final Fantasy 7
dart (anonym)Odpovědět
22.04.2012 17:47:55
Gabe Newell je kral herniho prumyslu.
Alan Fischer (anonym)Odpovědět
29.02.2012 21:35:14
Frajer
gordon (anonym)Odpovědět
27.02.2012 06:38:07
Jinak co se tyce toho flamu tady ohledne ochran. 2 slova - nabidka a poptavka. Tim je myslim receno vse. A co se tyce Blizzardu - Diablo 3 vyzaduje Internet ne kvuli nejake ochrane nebo limitovani hracu, ale protoze je to online hra. Svet ktery prochazite je na serveru, vase postavicka je na serveru. Kdo nechape, ze single/multi/ player nema s rezimem on/offline nic spolecnyho, ma holt smulu. Pochopte, ze to tak je. A je jedno jestli je to z duvody ochrany proti cheatovani nebo kvuli piratstvi. Tohle se samozrejme tyka i Ubisoftu atd.
Ja sam hry nekupuju, jedine onlinovky, za ty sem utratil desetitisice. Ale nevidim duvod proc bych mel nadavat nejake firme za to, ze si chce chranit svuj produkt. Je jejich volba ze lze jejich hru hrat online. A vase volba je si rict, ze tu hru hrat nebudete. Nebo ze si pockate na crack. Ale opet - nemate pravo je spinit ci jim nadavat. Ne pokud jste normalni inteligentni lide.
Mne osobne se radeji libi ochrana nutnosti byt online, nez nejaka dementni DRM se spyware nebo rootkitem, pripadne nutnosti mit v mechanice dvd.
gordon (anonym)Odpovědět
27.02.2012 06:24:55
kdyby Gabe myslel vazne co tam rika, nestali by novinky na steamu 1200kc (krabicovka toho sameho stoji 800, na g2play za 500).
ShadowBrainOdpovědět
20.02.2012 16:19:33
ten toho nakecá.... kámoš má pár her přes steam a po tom co sem viděl že když nemáš zaplej steam tak hra nepojede ani na single player a zapínání hry přes steam (přesněji to bylo L4D a W40k DoW2) obracim se teda na pirátský kopie pač to je trochu šikana
MaxFilec (anonym)Odpovědět
16.02.2012 00:07:56
prej lidi chteji platit, lez jako vez,,,,,,kdyby se pocitace dali kopirovat, tak si je lidi zkopiruji a to se da prenest na spoustu veci, styl lidi je : zadarmo beru vse, kdyz se za to musi platit a jine vychodisko ziskani veci at hmotne nebo nehmotne neni, tak lidi plati , ten pan nevi o cem mluvi,,
kdyby se dali rohliky a chleba kopirovat takt o lidi delaji, heheheheh
a nad hloupymi recmi o tom, ze piratstvi je normalni veci se jen smeji, lidi sou hlupaci bez vlastnich nazoru, to je tak 80% lidi zapadniho sveta, zbylych 10% zneuziva tech 80% ku svemu prospechu a zisku, a dalsich zbylych 10% si jede na svem pisecku a nepremysli o tech 80% a 10% a to je na tomto svete smutne,, jen si to priznejte a opravdu se na chvili zamyslete do ktere skupinky z tech procent patrite.
Kazda mince ma dve strany,Kde je plus je i minus.... Stredni cesta je nejlepsi reseni,,, premysletje lidi,ale svym rozumem a ne naucenym od nekoho jineho.
creativen (anonym)Odpovědět
12.02.2012 18:50:10
jimcarrey: co toe za teplouše??
jimcarrey (anonym)Odpovědět
11.02.2012 17:57:41
http://www.youtube.com/watch?v=UlwD6N7NnP8
dzinda (anonym)Odpovědět
06.02.2012 09:28:59
xmirco: To je ale v pořádku, já Ti Tvůj názor neberu. Uznávám kvalitu her ubisoftu i blizzardu, ale jelikož se mi nelíbí jejich přístup k hráčům, nechci si jejich hry kupovat. Každý máme jinak nastaveno co si necháme líbit. Mi vyhovuje Steam - uznávám, že do jisté míry je omezující, ale vyvažuje to opravdu velkou kvalitou služeb. Někdo je ochoten snášet praktiky ubisoftu či blizzardu, ale já už z principu nechci být nonstop online kontrolovaný při singleplayeru.
Vadí mi i to, že tyhle prasárny omezují JEN poctivé hráče, kteří si hru koupí - pirát s tím nemá problém, protože je v cracklé verzi ochrana odstraněna.
xmirco (anonym)Odpovědět
06.02.2012 01:24:51
No mne padol parkrat internet ale zeby som nemohol hrat starcraft II ci anno2070 to nehrozilo. Ano dlhsie trvalo nacitavanie hry ale hra sa pustila i ked som nemal pripojenie k internetu. Neviem ako vy ale prave ubisoft ci blizzard ma prilakal kvalitou hier. Tie hry ma bavili a obcas sa k nim vratim. Nikdy som s nimi nemal problem!!!
Warkis (anonym)Odpovědět
05.02.2012 17:52:12
https://www.facebook.com/events/262090337195789/
11.2. je protest na Staromáku + pochod Prahou.