Thumbnail play icon

Dehydruje kofein?Scishow

Přidat do sledovaných sérií 11
72 %
Tvoje hodnocení
Počet hodnocení:46
Počet zobrazení:1 755

Přesvědčení, že kofein dehydruje, je velmi rozšířené a obecně známé. Ale kde se to přesvědčení vzalo, co k tomu říkají různé studie a jaká úskalí ty studie mají? To vše v segmentu Rychlé otázky z kanálu SciShow.

Poznámka:
Diuretikum je látka, která zvyšuje vylučování vody, česky také močopudná látka.

Přepis titulků

Děkujeme Brilliant za sponzorování celého týdne SciShow. Navštivte brilliant.org/scishow pro více informací. Měli byste se bát, že vás kofein dehydruje? Existuje rozšířené přesvědčení, že nápoje s kofeinem vás dehydrují, protože je kofein močopudný. Ale je kofein opravdu diuretikum? Vlastně ano, ale neovlivňuje vás tolik, jak si možná myslíte. Asi potřebujete na záchod po ranním hrnku kávy, to ale často platí, i když vypijete podobné množství vody.

Ale nutí vás kofein močit víc? To by mělo jít jednoduše zjistit, musíte jen vědět, kolik tekutiny vypijete a kolik jí zase vyloučíte. Ve skutečnosti je to složitější. Příjem tekutin se u lidí hodně liší a množství moči taky. Takže místo abyste někomu dali kávu a někomu vodu, je lepší měřit stejné osoby v různé dny, kdy kofein pijí, nebo ne. Také je důležité, kdy to měříte. Ledviny vylučují různé množství moči podle spánkového cyklu, v noci zpomalí a přes den opět zrychlí.

Je tedy lepší ty osoby sledovat nejméně 24 hodin. Navíc přesně nevíme, kolik tekutin lidé denně potřebují, záleží na tom, kdo jsou a co dělají, to je při tom sledování důležité. Kolik vody vyloučíme, se také mění podle toho, kolik máme pohybu nebo jaká je venku teplota. Něco z toho můžete obejít, když každé zkoumané osobě stanovíte základní množství přijímaných tekutin a ujistíte se, že v ty dny dělají prakticky to samé.

Je tedy docela náročné navrhnout experiment, který jasně ukazuje, zda lidé tekutiny získají, nebo ztratí. Vědci se o to pokoušeli, jen ne vždy úspěšně. Myšlenka, že kofein dehydruje, je stará přinejmenším několik dekád, možná pochází ze studie z roku 1928. Nebyla to ideální studie, zkoumala pouze tři osoby a jediným měřítkem bylo množství moči. Nevím jak vy, ale já nepřestanu pít kafe kvůli 90 let starým údajům od tří chlápků.

Naštěstí bylo od té doby provedeno více studií, které zkoumaly následky kofeinových tablet, energetických nápojů nebo kávy. Když ta data porovnáte, objeví se několik trendů. Střední množství kofeinu, kolem 300–500 mg, podle většiny studií nevede k úbytku vody. To znamená asi 2–3 hrnky kávy, 6 hrnků čaje nebo přes 2,5 litrů Coly. Když to překročíte, kofein může mít mírné diuretické účinky, ale jak poznali už ti vědci v roce 1928, když kofein pijete každý den, rychle získáte odolnost proti dehydračním účinkům.

Ve studii z roku 1997 také zmizely močopudné účinky docela vysoké dávky kofeinu, jestliže testované osoby cvičily. Tento mýtus je překvapivě vytrvalý, najdete ho všude, dokonce někteří lékaři dále šíří zastaralá doporučení, ale buďte v klidu, výzkum mluví jasně, když si dáte pár hrnků kávy, čaje nebo limonády s kofeinem, nebudete dehydrovaní. Jsou jiné důvody, proč se vyhýbat sladkým nápojům s obsahem kofeinu, ale dehydratace k nim nepatří.

Pokud jste z této energické epizody nakopnutí jako po kávě a nevíte, co dál, můžete pokračovat s učením na brilliant.org. Překlad: jesterka www.videacesky.cz

Komentáře (4)

Zrušit a napsat nový komentář

Odpovědět

dehydruje zn. že akorát tak, že zbavuje bájného zvířete Hydry, má tam být dehydratuje

03

Odpovědět

Odpovědět

2:23 říká diuretické, nikoliv dehydrační.

11

Odpovědět

Díky, opraveno :)

01
Používáme cookies, abychom mohli provozovat tuto internetovou stránku a zlepšit Vaši uživatelskou spokojenost. Budete-li pokračovat beze změny nastavení, předpokládáme, že souhlasíte s ukládáním souborů cookies z internetových stránek. Více informací o použití cookies.
OK